piątek, 30 maja 2014

Ciasto z rabarbarem i budyniem

Ciasto z rabarbarem i budyniem

Moja kolejna propozycja z rabarbarem w roli głównej to Kruche ciasto z rabarbarem i budyniem. Przepyszne i rozpływające się w ustach, maślane, idealne na osłodzenie sobie ciężkiego tygodnia w pracy i nie tylko. Jak każde kruche ciasto wymaga chłodzenia w lodówce, dzięki czemu zyskuje na kruchości i jakości. Celowo nie zasypuję rabarbaru cukrem, gdyż nie ma takiej potrzeby. Uda się i bez tego. Ważne, by po podpieczeniu spodu posypać go bułką tartą, dzięki czemu nie namięknie.
Dobrze, jeśli ciasto po upieczeniu porządnie ostygnie, a budyń stężeje. Wówczas kroi się bezproblemowo, a na stole prezentuje się wręcz idealnie. Ja swoje ciasto pokroiłam jeszcze ciepłe, w dodatku pierwszy kawałek jaki ukroiłam prezentuję na zdjęciu, co przysporzyło mi troszkę problemów, by jak najładniej go wyeksponować.
W każdym razie chyba nie ma nikogo, komu to ciasto by nie smakowało, więc proszę korzystajcie z przepisu :-)



Kruche ciasto z rabarbarem i budyniem

Przepis własny

SKŁADNIKI:
4 żółtka
3 szklanki mąki pszennej
250g zimnego masła
szczypta soli
3/4 szklanki cukru
2 łyżki cukru z prawdziwą wanilią
2 łyżki śmietany

Tortownica 25-26cm wyłożona papierem do pieczenia (tylko spód) i posmarowana masłem


Mąkę przesiewamy do miski. Dodajemy sól i cukry, mieszamy. Dodajemy pokrojone zimne masło i siekamy, a następnie dodajemy żółtka, śmietanę i zagniatamy kruche ciasto. 
Dzielimy ciasto na 2 części: 2/3 ciasta i 1/3. Obie zawijamy osobno szczelnie w folię spożywczą. Większą 2/3 wkładamy do lodówki na 1,5 godziny, a mniejszą do zamrażarki.
Po schłodzeniu większą część ciasta przekładamy do tortownicy wysmarowanej masłem i oprószonej mąką lub mielonymi migdałami i dokładnie wygniatamy spód. Nakłuwamy widelcem i wkładamy do lodówki na czas rozgrzania piekarnika do 180 stopni góra-dół lub 160 stopni z termoobiegiem. Pieczemy 15 minut do lekkiego zezłocenia.
Spód po upieczeniu posypujemy bułką tartą, a następnie wykładamy pokrojony rabarbar. Całość przykrywamy budyniem (najlepiej jeszcze ciepłym, ale nie gorącym). 
Na wierzchu ścieramy pozostałą część ciasta (1/3) z zamrażarki na tarce o grubych oczkach.
Pieczemy ciasto 50 minut w temperaturze 160 stopni z termoobiegiem lub 180 stopni bez termoobiegu.

Po upieczeniu dokładnie studzimy ciasto i oprószamy cukrem pudrem. Odstawiamy do stężenia najlepiej na 2-3 godziny, ale kto by tyle czekał? ;-)

oraz:
1 op. budyniu na 6 porcji (u mnie Gellwe waniliowy)
3 łyżki cukru
600 ml mleka
3 grube i długie łodygi rabarbaru pokrojone w plastry o grubości 1cm
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
cukier puder do oprószenia ciasta
2-3 łyżki tartej bułki

Budyń przygotowujemy według opisu na opakowaniu, ale z 600ml mleka, dodając 3 łyżki cukru i ekstrakt z wanilii.

Bon Appétit!



Przepis na kruche ciasto z rabarbarem


Rabarbalove

2 komentarze:


Dziękuję wszystkim za komentarze :) Mam nadzieję, że moje przepisy przypadną Wam do gustu :)
Fotografujcie potrawy z moich przepisów i przesyłajcie na maila: boronappeetit@gmail.com