środa, 10 grudnia 2014

Łosoś z patelni na Święta

Łosoś smażony na maśle

Łosoś z patelni na święta to szybka propozycja dla tych, którzy za karpiem nie przepadają i na Wigilię wybierają inne ryby. Łososia wystarczy krótko smażyć na patelni, dlatego danie nie jest skomplikowane.
Siła tkwi w dodatkach, które możecie przygotować wcześniej. Warto zrobić ich kilka, a wtedy takie danie wpisuje się przede wszystkim w menu bożonarodzeniowe.
Ja zaproponowałam chutney z czarnej porzeczki. To podpatrzony u Jamiego O. pomysł, który przygotowuje taki chutney z różnych owoców jako dodatek do mięs i ryb. Zresztą dobrze mi znany, ponieważ w moim domu rodzinnym podaje się np. pieczonego indyka z nadzieniem, a do niego borówkę brusznicę przygotowaną na sposób słodko-wytrawny. Tak się złożyło, że posiadam większą ilość własnego dżemu porzeczkowego, a do łososia (i do indyka lub kaczki, ale o tym w innym wpisie) moim zdaniem pasuje on idealnie. Wszystko okraszone również posiekanymi pistacjami, dzięki czemu danie zyskuje na swojej wyjątkowości. Jest to jedno z moich ulubionych dań rybnych i mam nadzieję, że i Wam posmakuje. A może zagości na stole wigilijnym lub jako główne danie w dniu Bożego Narodzenia. 


Łosoś z patelni

łosoś smażony na wigilię

Przepis własny

SKŁADNIKI dla 1-2 osób:
2 filety z łososia lub 1 duży (u mnie 1 duzy kawałek 240g)
sól morska
świeżo zmielony pieprz
3 łyżki masła
garść posiekanego koperku (u mnie mrożony)
1/4 szklanki białego wytrawnego wina
sok z połowy cytryny+skórka
2 ząbki czosnku przeciśnięte przez praskę

oraz:
garść posiekanych pistacji (moje mało zielone)

DODATKI:
ugotowane z wody ziemniaki
ziemniaki pieczone z rozmarynem
puree ziemniaczane lub z zielonego groszku
ryże, kasze lub komosa ryżowa
ulubiona sałata
wszelkiego rodzaju chutneye (z czerwonej cebuli, czarnej porzeczki, brusznicy lub z mango)

Łososia dokładnie myjemy, osuszamy. Doprawiamy solą i pieprzem z obu stron. Rozgrzewamy patelnię z masłem i dusimy czosnek, ale nie dopuszczamy do zezłocenia. Układamy rybę skórą do dołu, dodajemy startą skórkę z cytryny i smażymy z każdej strony przez około 3 minuty. Wlewamy w międzyczasie wino i delikatnie je odparowujemy. Posypujemy łososia koperkiem i skrapiamy porządnie sokiem z cytryny. Polewamy kilkakrotnie sosem z patelni.
Dekorujemy pistacjami.

Przepis wlasny

CHUTNEY PORZECZKOWY:
4 czubate łyżki dżemu z czarnej porzeczki
1 szalotka
łyżeczka miodu
2 łyżki octu balsamicznego
1 łyżka octu z czerwonego wina
szczypta cynamonu
szczypta suszonego rozmarynu
sól morska, pieprz do smaku
pół łyżki masła
1 łyżka oliwy z oliwek aromatyzowanej chili

Rozgrzewamy patelnię z oliwą i dodajemy masło. Wrzucamy posiekaną szalotkę. Dusimy do miękkości. Dodajemy ocet balsamiczny oraz ocet winny. Mieszamy szalotkę i wrzucamy czarną porzeczkę ze słoiczka; chwilę gotujemy. Przyprawiamy solą, pieprzem, cynamonem, rozmarynem i miodem.
Odstawiamy z ognia. Podajemy z rybą.

Bon Appétit!

Łosoś na maśle z koperkiem


3 komentarze:

  1. Ja właśnie karpia nie lubię, dlatego na naszym Wigilijnym stole podajemy 2-3 rodzaje ryby :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie skomponowałaś wszystkie dodatki. Łosoś w takim wydaniu musi być pyszny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda to super. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń


Dziękuję wszystkim za komentarze :) Mam nadzieję, że moje przepisy przypadną Wam do gustu :)
Fotografujcie potrawy z moich przepisów i przesyłajcie na maila: boronappeetit@gmail.com